2008. november 10., hétfő

Márton napi libasült, ahogyan én készítem















Ez egy hagyományos libasült, ami egyáltalán nem hagyományos:))))
Nagymamám mindig emlegeti Dédnagyi isteni libasültjét puha szaftos húsával, ropogós bőrével....
Hát az enyém szerénység nélkül kijelenthetem olyan! Nagyi szerint is. Büszke vagyok nem tagadom :D

A titok nyitja az, hogy én egy éjszakán át de, ha lehet inkább 24 órát pácolom előtte a libát. Nem egész madarat veszek csak combokat és mellet, így jobban átpácolódik, és hamarabb is kész van. Amúgy is a többi része úgy is csak megmaradna.

A combokat jó sok fokhagymával megtűzdelem (késsel megszurkálom a husit, kitágítom majd belepasszírozok egy szelet fokhagymát minden "lukba" majd az alábbi pácban pihennek egy napig:
Kevés olivaolaj

bors
pici kakukkfű (1 csipet csak)
sok majoranna (1 evőkanál legalább)
2 gerezd nagyon apróra vágott vagy pépesített fokhagyma
1 fej vöröshagyma
1 evk mustár
kb 1 dl vörösbor
1 kvk Worcester szósz
Kikeverem és a tűzdelt libadarabokat egyenként megkenem vele, majd egy tálba rakom őket és a maradék páclevet is rájuk öntöm. Lefedem és irány a hűtő.

Másnap a pácból kiveszem a husikat egy olyan tepsibe rakom aminek az alján van egy kivehető rács( így a hús lé nélkül tud sülni úgy, hogy közben az alá öntött folyadék gőzében párolódik), majd alá öntöm a maradék páclevet és fél pohár vizet. Alufóliával lefedem és bepakolom a 175 fokra előmelegített sütőben. A folyadékot rendszeresen kell pótolni a liba alatt. Én 2 órán keresztül pároltam, majd levettem a fóliát és még fél óra alatt ropogósra sütöttem.

Tepsiben sült krumplival és édes lila káposztával tálaltam. Ami nem kis teljesítmény volt ugyanis mindenféle műanyag szállítóedényzet nélkül a teljes menüt elfuvaroztuk Anyuékhoz.......

A lila káposzta hozzávalói:
Kb 1/2-3/4 kg vegyes reszelt káposzta lila-fehér
1 kis fej lilahagyma
4 alma hámozva, feldarabolva
1 evk libazsír (sülés közben kilopható a liba alól)

bors,
1 csipet szecsuáni bors
1 tk köménymag
1 kvk curry por
2 dl vörösbor
1 evk barna nádcukor.

A liba zsíron megfuttattam a hagymát majd rászórtam a nádcukrot. Karamellizáltam (amíg nem kezd habzani). Belekerült a köménymag picit hagytam pattogzani és utána az első adag káposztát, almát belepakoltam a fűszerekkel együtt. A káposzta nagy adag, de fővés közben összeesik ezért részletekben lehet pótolni mindig amikor már van hely az edényben.
Amikor már az összes káposzta szépen pihent az serpenyőben akkor ráöntöttem a vörösbort és elpároltam.
A párolás közben (már az elejétől fogva) sűrűn kell kevergetni és, ha szükséges a folyadékot pótolni nehogy leégjen (víz vagy bor). Az egész művelet ismételni kell amíg puha nem lesz és édes a káposzta kb fél óra.

Idén a libacombok elég zsírosak voltak, ezért a leszedhető zsírt eltávolítottam, de azt is kisütöttem a tepsiben igy még libatöpörtyűnk is lett!!!

Ne ezzel fogyókúrázzon senki :)

Nincsenek megjegyzések: